zondag 20 juli 2008

Dinko Šakić : Auschwitz op verplaatsing

Dinko Šakić ligt onder de zoden. Šakić was één van de leiders van het leger van de fascisitische Onafhankelijke Staat Kroatië (Nezavisna Država Hrvatska, ofte NDH) gedurende de Tweede Wereldoorlog. Daarnaast was hij ook één van de commandanten van Jasenovac. Jasenovac was het grootste Kroatische concentratie- en vernietigingskamp, opgericht in 1941 en in april 1945 grotendeels vernietigd door de kampbewakers in een poging om het bewijsmateriaal te vernietigen. Het aantal slachtoffers van Jasenovac varieert (al naargelang de bron) van enkele tienduizenden tot bijna 1 miljoen; het stond dan ook bekend als het Kroatische Auschwitz of het Auschwitz van de Balkan. Šakić regeerde het kamp van december 1942 tot oktober 1944. Na de oorlog vluchtte hij naar Argentinië (het favoriete retraiteoord van menig nazi), waar hij rustig van zijn oude dag genoot als baas van een textielfabriek. Daar was hij niet te beroerd om in 1995 nog een interview te geven, met uitspraken als 'Als we mensen neerschoten, was het op basis van de wet', 'Ik ben trots op al wat ik gedaan heb' en uiteraard 'Als men mij vandaag dezelfde taak zou opdragen, zou ik ze opnieuw aanvaarden!'. In 1998 werd hij dan toch gevonden en een jaar later uitgeleverd. In Kroatië werd hij veroordeeld tot 20 jaar gevangenis op grond van de moord op minstens 2.000 mensen tussen mei en november 1944 (Šakić heeft er wel een pak meer op zijn kerfstok). Hij werd nog 86 en stierf in gevangenschap na een slepende ziekte.

2 opmerkingen:

The Clumsy Chef zei

Toch fantastisch om te merken dat er nog elk jaar wel een paar van die oude facisten opduiken tussen zes plankjes...

Tarek zei

Ja, en mijn 'hitlist' van foute mensen die hun date met Magere Hein nog moeten krijgen is (helaas?)ook niet zo klein. Ik zou het persoonlijk ten zeerste appreciëren moest Aribert Heim (94, als ie nu echt nog leeft) het dit jaar nog begeven, of Erich Priebke (die wordt 95 over 6 dagen), of... of... of... (ik kan blijven doorgaan)